Octubre Centre de Cultura Contemporània
Programació del 27 al 31 de maig
Dimecres 27
19.30h.Cicle de música de cambra: Beethoven, l’esperit del temps.Concert de maig
Programa
Quartet de Beethoven op. 95 en Fa menor
Allegro con brio
Allegretto ma non troppo
Allegro assai vivace ma serioso
Larghetto expressivo-Allegretto agitato
E. B. Britten "Simple Symphony" en Re menor
Boisterous bourreé
Playful pizzicato
Sentimental saraband
Frolicsome finale
Quartet de corda A piacere
Patrícia Genís, violí
Anna Requena, violí
Miquel Falomir, viola
Rosa Gil, violoncel
21.30h.Vibra, cicle d’art sonor i música experimental.Pierre Berthet (Bèlgica)
L'artista sonor, músic, improvisador i luthier Pierre Berthet porta molt de temps desenvolupant una sèrie de propostes que presenta a través de concerts i, sobretot, d'instal·lacions sonores amb una estètica simple, però efectiva, molt allunyada dels estàndards tecnològics actuals, que entronca amb les aproximacions d'artistes del moviment Fluxus, del Land Art, etc.
En aquesta primera visita a València ens proposa un concert / instal·lació inusual, que ell anomena EXPIRATOR. Un tub flexible (la cambra d'aire d'una bicicleta) es fixa al final del tub d'una aspiradora invertida. Quan aquesta s'engega, el tub flexible entra en moviment regular sobre el sól o superfície on es troba. Un assortiment de tubs rígids de diverses grandàries es disposa al llarg del camí del tub flexible de manera que l'aire passa pel seu interior. Per a l'ocasió, Berthet farà servir tres aspiradores i el so no serà amplificat.
Tota una oda al futurisme en el seu centè aniversari!
Dijous 28
20.00h.Cicle de música pop.Maronda
Maronda (València, 1978) segueix la línia del folk tradicional enrarit pel pop dels 60 i els 70, que estreteix els llaços entre Syd Barrett i Robyn Hitchcock, entre Ray Davies i Belle and Sebastian, sense renunciar tanmateix a una naturalesa ruda i parca en els mitjans (fa servir únicament una guitarra) d'expressió.
Les seues són cançons fetes a partir de retalls impressionistes, amb una lírica que oscil·la entre el costumisme descriptiu i els paisatges al·lucinats de la ciència ficció i els còmics.
19.30h.Conferència 'El compromís de la paraula'
Conferència "El compromís de la paraula", a càrrec de Luis García Montero, poeta.
Aquesta conferència forma part de les activitats del projecte “8 objectius: expressions de la utopia del mil·leni”, que organitza la Fundació CEPS amb el patrocini de la Conselleria de Migració i Ciutadania de la Generalitat Valenciana i l’Institut Municipal de Cultura de l’Ajuntament d’Elx. El projecte preten informar i sensibilitzar sobre els Objectius de Desenvolupament del Mil·lenni, amb l’ànim de sumar esforços i veus que exigisquen als governants i instàncies de poder que no es convertisquen en la Utopia del Mil·lenni.
La Fundació CEPS és una ONGD que treballa en l'àmbit de la cooperació tècnica, l'observació electoral i la sensibilització sobre la realitat llatinoamericana amb la finalitat de contribuir a la transformació de la societat en una realitat més justa, democràtica i solidària.
Luis García Montero (Granada, 1958) és un poeta vinculat al grup “L'altra sentimentalitat”, un corrent poètic que pren el nom del seu primer llibre, publicat el 1983 i que busca relacionar-se amb la tradició poètica anterior. S'acull als postulats de Jaime Gil de Biedma i mira d'unir l'estètica d'Antonio Machado i les posicions de la generació del 50, sense oblidar el surrealisme ni els poetes del barroc.
Destaca pel narrativisme historicobiogràfic, que atorga els seus poemes una estructura quasi teatral o novel·lística amb un personatge protagonista que conta o viu la seua història a través de la memòria, del record, del desig, és a dir, de la matèria poètica.
Ha guanyat nombrosos premis literaris de prestigi, com ara l'Adonais, el Loewe, el García Lorca o el Nacional de Poesia.
García Montero va exercir com a catedràtic de Literatura Espanyola la Universitat de Granada durant 27 anys, però arran d'un enfrontament personal amb un col·lega del departament, José Antonio Fortes, que acabà en el jutjat, el poeta va decidir abandonar el seu treball a les acaballes del passat 2008.
Divendres 29
II Trobada d'Investigadors de la Comissió de la Veritat
Comité organitzador:
Directors: Dr.Javier Navarro (Universitat de València) i Dr. Ricard Camil Torres (Universitat de València)
Vocals: Dr. Pelai Pagès (Universitat de Barcelona), Dr. Vicent Gabarda, Dra. Rosa Monlleó Peris (UJI), Dr. David Ginard (Universitat Illes Balears) i Dr. Josep Miquel Santacreu (Universitat d’Alacant)
Secretari: Vicent Sampedro
PROGRAMA
DIVENDRES 29 de MAIG
12.00h. Presentació del llibre de ponències i comunicacions de la Primera Trobada d’Investigadors de la Repressió Franquista al País Valencià.
13.00h. Testimoniatges de la repressió franquista.
15.45h. Acreditació.
16.00h. Presentació del Congrès.
16.15h. Conferència. La repressió franquista als Països Catalans. L’aplicació de la legislació franquista. Dr. Pelai Pagès (Universitat de Barcelona)
17.00h. Debat.
17.15h. Pausa.
17.30h. Ponència. Les execucions de la postguerra. El cas de València. Dr. Vicent Gabarda.
18.15h. Ponència. Casuística de les depuracions municipals a l’àmbit rural del País Valencià. Ricard Camil Torres Fabra (Universitat de València).
19.00h. Debat.
19.15h. Sessió de comunicacions.
Dissabte 30
20.30h.Presentació de la revista Tong
TONG i el tonguisme naixen el 27 de desembre de 2008 a les 19.30h com un nou mode de vida basat en les emocions com a única responsabilitat vital i en la capacitat de sorprendre, entesa com a moviment social.
TONG és multidisciplinar, com multidisciplinar és la vida.
TONG no és elitista. No és luxe.
TONG és art, però qüestiona el món de l'art.
TONG és cultura, però no pertany al món de la cultura.
TONG transmet l'art i la cultura com a elements transformadors d'aquesta societat de l'espectacle. Desmitifica l'art i el transforma en realitat.
TONG és experimentació.
TONG és llibertat d'expressió i creació.
TONG provoca situacions.
Experimenta amb TONG, emociona't amb TONG... viu TONG!
II Trobada d'Investigadors de la Comissió de la Veritat
DISSABTE 30 de MAIG
9.30h. Ponència. La repressió franquista a l’àmbit científic. Dr. Josep Lluís Barona (Universitat de València).
10.15h. Ponència. La repressió a la Universitat. Dr. Marc Baldó (Universitat de València).
11.00h. Debat.
11.15 h. Pausa.
11.30h. Ponència. La repressió franquista a les Illes Balears. Dr. David Ginard (Universitat de les Illes Balears).
12.15h. Ponència. A propòsit de la repressió franquista des d’una perspectiva comparada. Dr. Ismael Saz (Universitat de València).
13.00h. Debat.
13.15h. Sessió de comunicacions.
Dinar
15.30h. Ponència. La repressió contra les dones al País Valencià. Dra. Rosa Monlleó (Universitat Jaume I Castelló).
16.15h. Ponència. La repressió franquista sobre la maçoneria valenciana. Vicent Sampedro (Universitat de València).
17.00h. Debat.
17.15h. Pausa.
17.30h. Ponència. Els arxius de la repressió. Ponent: Dr. Antonio Calzado.
18.15h. Ponència. Víctimes innocents encara de la repressió del franquisme al País Valencià. Dr. Josep Miquel Santacreu (Universitat d’Alacant).
19.00h. Debat.
19.15h.Taula rodona. Cal continuar investigant la repressió franquista? Perspectives d’estudi. Modera: Xavier Navarro (Universitat de València). Components: Dra. Ana Aguado (UVEG), Dra. Carmen Agulló (UVEG), Dr.Albert Girona (UVEG) i Vicenta Verdugo (UVEG).
COMUNICACIONS
Formats de presentació
Els originals hauran de remetre's via correu electrònic a l'adreça spalau@octubre.cat o en suport disquet, i en aquest cas s'adjuntarà també una còpia en paper. En aquest cas, es farà arribar a l'OCCC, C/ Sant Ferran, 12. 46001, València, a l'atenció de "Trobada d'Investigadors. Comunicacions".
S’estableix en 20 pàgines (DIN-A4) l’extensió màxima de tot el treball.
El text ha d’editar-se utilitzant com a font Times New Roman (grandària de lletra 12) i amb interlineat a espai i mig.
El text es presentarà en Word.
Caldrà que consten explícitament:
-Títol del treball.
-Nom de l'autor.
-Lloc de treball i adreça per a correspondència, tant ordinària com electrònica.
Cada apartat del text portarà un encapçalament en minúscules i negreta.
Dins del text, el número de la nota a peu de pàgina ha de situar-se després del signe de puntuació.
DATA LÍMIT D’ENTREGA: 15 DE MAIG DE 2009
CONVALIDABLE PER 2 CRÈDITS DE LLIURE OPCIÓ DE LA UNIVERSITAT DE VALÈNCIA.
Data límit d’inscripció : 26 de maig. Es lliurarà certificat d’assistència.
Preu: 25 euros (15 euros per a estudiants i aturats/aturades). Inclou dinar.
Per a participar, cal que us matriculeu en el formulari que apareix més avall. Forma de pagament: ingrès al nº de compte de Caixa Catalunya 2013-1368-41-0202075153. Al rebut bancari heu d'escriure en l'apartat de Concepte “Trobada d'investigadors” I en Nom del beneficiari Arxiu de la Memòria i l'heu d'enviar a l'Octubre CCC, c/ Sant Ferran, 12. 46001 València. Els rebuts els podeu enviar per correu ordinari a l'adreça anterior a l'atenció de “Trobada d'Investigadors” o per e-mail a l'adreça: spalau@octubre.cat
Diumenge 31
19.00h.Diumenges de Jazz!.Perico Sambeat Trio
Perico Sambeat és, sense dubte, el màxim exponent del jazz valencià i un dels saxofonistes més reconeguts en l'àmbit internacional. La seua carrera, llarga i prolífica, té un mèrit que pocs músics han arribat a assolir. Ha treballat amb grans monstres del jazz com Lee Konitz, Jimmy Cobb, Joe Chambers, Louis Bellson, Michael Brecker, Maria Schneider, Pat Metheny o Bruce Barth, entre molts altres.
Actualment gira amb el trio Colina, Miralta, Sambeat, que amb el seu últim disc, Flamenco Big Band, s'ha tornat a posar bona part de la crítica especialitzada a la butxaca. L'àlbum va guanyar el Premi Enderrock al millor disc de jazz de l'any 2008 i s’ha distribuït internacionalment a través del segell Verve.
Perico Sambeat torna a l'Octubre, en aquesta ocasió acompanyat per dos grans músics valencians, el veterà Vicente Espí i Albert Sanz, un dels pianistes de jazz amb major projecció.
Formació:
Perico Sambeat: saxo
Albert Sanz: piano i teclats
Vicente Espí: bateria
Exposicions
Les exposicions es poden visitar tots els dies de dilluns a diumenge i de 10.00h a 21.00h (festius tancat)
Des del 05.05.2009 fins al 14.06.2009
Un raspall de dents solitari damunt la pica, o uns armaris plens fins a dalt de compreses, cremes, escumes d’afaitar i bolquers. El vàter, espai per a les deposicions, o suport d’actes de plaer. L’espill, tornant a traïció la vertadera imatge del cos, o mostrant la perfecta cuirassa feta de maquillatge que ens protegeix de l’exterior. Vides diferents, vides oposades, que s’endevinen amb només un colp d’ull a través de la porta del bany.
Pocs llocs ens revelen amb tanta clarividència el costat més autèntic de l’existència, arrecerats com ens hi sentim pel forrellat, la cortina de la dutxa i la seguretat de la solitud amb què deixem anar les misèries desaigüe avall en estirar de la cadena. Tan íntims i alhora tan universals, l’enrajolat esdevé el perfecte refugi per a la part púdica que tots amaguem.
Fotoilettes, dèneu mirades que immortalitzen la quotidianitat nua, sense embuts, dels espais fascinants on cada dia ens preparem abans d'eixir a escena en el gran teatre del món.
Fotografies de:
Coco Esteve, David Serrano, Enrique Algarra, Iris Esteve, Joana Sendra, Laura Amado, Lola Cerezo, Marta Pérez, Mihai Mustea, Miquel Revert, Paula Serna, Raquel Méndez, Rosa Cristóbal, Toni Marín, Úrsula Martínez, Vicente Lara, Vito Pavia, Yolanda García
Projecte de :
Iris Esteve Sánchez
L'àlbum "Terre Sainte”, base de l'exposició, va ser realitzat entre les dècades de 1870 i 1880 per Boulos Meo, la principal botiga turística de Jerusalem.
Boulos Meo pertany a una família sefardita establerta a Jerusalem (“en l'època de les croades”, segons narra la tradició familiar) i dedicada al comerç de catifes. Palestina, en aquell moment, formava part de l'Imperi Otomà i, entre 1831 i 1840, sota el govern del virrei d'Egipte (Muhammad Alí primer i després el seu fill Ibrahim Baixà), es va obrir als estrangers, fet que va provocar el naixement del turisme a Terra Santa.
El 1872, Boulos Meo inaugura una botiga de catifes (anomenada “La catifa persa”) a la Porta de Jaffa, un dels centres neuràlgics de Jerusalem i, ben aviat, la transforma en un empori (“Boulos Meo Antique Shop”) consagrat a la venda d'antiguitats, souvenirs, postals i altres objectes. És aleshores que entra en contacte amb els principals fotògrafs de l'època en aquella zona, entre els quals destaca Félix Bonfils, de qui obté una col·lecció de fotografies sobre els llocs de culte (musulmans, cristians i jueus) de la ciutat de Jerusalem, que incloïa, a més, una sèrie de vistes d'altres poblacions palestines.
La botiga Boulos Meos va estar activa fins a mitjans de la dècada de 1990.
Félix Bonfils és un fotògraf i escriptor occità, nascut el 1831 a Sant Ipolit del Fòrt (departament del Gard, regió del Llenguadoc-Rosselló) i mort el 1885 a Alès (també al Gard). El 1867 s'estableix a Beiurt, on inaugura l'estudi fotogràfic “Maison Bonfils”, que a partir de 1878 es dirà “F. Bonfils & Cia”, en integrar-hi els seus fills. Bonfils treballa a tots els països de la zona: Líban, Palestina, Egipte, Síria, Grècia i Turquia.
La seua obra més famosa, Architecture Antique, es publica el 1872, després d'haver presentat algunes de les imatges que va cedir a Boulos Meo a la Societé Française de Fotographie. Internacionalment, Bonfils és conegut especialment pels seus estudis de l'arquitectura clàssica i oriental. Abans de morir, retorna al Llenguadoc, on obre un altre estudi de fotografia a Alès.
L'exposició es completa amb una sèrie d'obres d'altres fotògrafs coetanis de la zona, entre els quals cal subratllar els germans Zangaki (d'origen grec i amb estudi a Port Said) o l'empresari, viatger i fotògraf alcoià Francesc Botella.
Fons de la col·lecció: Boulos Meo
Fotografies de Félix Bonfils i contemporanis
Amb la col·laboració de Tívoli
Octubre Centre de Cultura Contemporània
Carrer de Sant Ferran, 12
46001 València
963 157 799
http://www.octubre.cat